Jak choroby tarczycy wpływają na kondycję skóry?

18 marca 2022

Jak choroby tarczycy wpływają na kondycję skóry?

Jednymi z najczęściej występujących schorzeń gruczołów dokrewnych są choroby tarczycy. Dotyczą one prawie 10 razy częściej kobiet, niż mężczyzn. Choroby tarczycy mogą rozwijać się bardzo powoli, dawać łagodne i niejednoznaczne objawy, co powoduje trudności w postawieniu odpowiedniej diagnozy.

Dlatego bardzo ważne jest jak najwcześniejsze wykrycie zaburzeń i podjęcie odpowiedniego leczenia.

Na co oddziałuje tarczyca?

Hormony gruczołu tarczowego odgrywają istotną rolę we właściwym rozwoju i funkcjonowaniu całego organizmu. Oddziałują między innymi na:

• rozwój układu kostnego,
  • nerwowego oraz czynność mózgu,
  • metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów,
  • rozwój nerek i gospodarkę wapniowo-fosforanową,
  • produkcję ciepła w organizmie.

Gdy mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego, który utrzymuje hormony tarczycy na odpowiednim poziomie, nie działa prawidłowo, wówczas dochodzi do zaburzeń pracy tarczycy co wiąże się z występowaniem chorób.

Czytaj również:

Biorewitalizacja skóry

Zabieg HIFU

Jakie są najczęstsze choroby tarczycy?

Nadczynność tarczycy (hipertyreoza) jest chorobą związaną z podwyższonym poziomem hormonów tarczycy T3 i T4.

Skóra w nadczynności tarczycy jest aksamitna, gładka, ciepła i wilgotna, a dłonie są spocone i często zaczerwienione. U niektórych chorych pojawia się przewlekła pokrzywka, świąd oraz zwiększona potliwość. Na skutek wzmożonej aktywności gruczołów łojowych występuje łojotok (łojotokowe zapalenia skóry).

Niedoczynność tarczycy (hipotyreoza) jest to zespół chorobowy wynikający z względnego lub bezwzględnego niedoboru hormonów tarczycy w organizmie.

Ryzyko jej wystąpienia jest większe u kobiet niż u mężczyzn, a częstość występowania wzrasta z wiekiem.

Do najczęstszych objawów hipotyreozy zalicza się spowolnienie procesów pamięciowych, zmęczenie, senność, wzrost masy ciała, sucha i szorstka skóra (charakterystyczne tzw. brudne łokcie), obrzęk powiek i rąk, nietolerancja zimna, szorstkie i suche włosy oraz osłabienie wzrostu i kondycji paznokci (widoczne też podłużne bruzdy).

Choroba Hashimoto jest to przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym. Znacznie częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Choroba Hashimoto jest najczęstszą odmianą zapalenia tarczycy.

Chory ma problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, do tego odczuwa osłabienie, senność  i apatię. Skóra jest szorstka, sucha i ulega nadmiernemu złuszczeniu zwłaszcza w rejonie kolan i łokci. W wyniku obkurczenia naczyń krwionośnych skóra jest blada i zimna, a dzięki nagromadzeniu płynu i glikozaminoglikanów występują obrzęki np. w okolicy oczodołów. Schorzenie to może mieć podłoże dziedziczne.

Jakie zabiegi dedykujemy dla osób z chorobami tarczycy ?

Choroby tarczycy wywołują szereg zaburzeń skórnych, dlatego dla podniesienia komfortu życia chorego ważna jest również odpowiednia pielęgnacja skóry, celem ich wyeliminowania. U chorych na nadczynność tarczycy szczególną uwagę zwraca się na wyciszenie rumienia. W tym celu można zastosować lampy z niebieskim filtrem, zabiegi z użyciem IPL, czy zabiegi wykorzystujące preparaty uszczelniające naczynia krwionośne. Skóry osób z niedoczynnością gruczołu tarczycowego dobrze reagują na zabiegi głęboko nawilżające, z wykorzystaniem preparatów o takim właśnie działaniu (np. kwas hialuronowy) . Jednym z takich zabiegów jest infuzja tlenowa.

Infuzja tlenowa to zabieg, który polega na wtłoczeniu w głąb skóry, bez zastosowania iniekcji, odpowiednio dobranych składników. Podczas jego wykonywania odczuwalny jest podmuch powietrza. Zabieg wykorzystuje infuzję, czyli wtłaczanie składników aktywnych przy użyciu tlenu pod ciśnieniem. Urządzenie posiada butlę z tlenem lub zawiera specjalny system filtrów i pobierając tlen pod ciśnieniem, umożliwia „opryskiwanie” pola zabiegowego odpowiednimi preparatami o płynnej konsystencji.

Zapraszamy osoby w każdym wieku na konsultacje oraz zabiegi do naszych wykwalifikowanych kosmetologów.

Masz pytania? Chcesz umówić się na wizytę?

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego: 501 54 55 54